نحوه اخذ تائیده تحصیلی



یکی از مدارک لازم برای ثبت نام پذیرفته شدگان دانشگاه های سراسر کشور ارائه تاییدیه تحصیلی است که به منظور اطمینان از صحت مدرک تحصیلی توسط دانشجو به دانشگاه ارائه می شود . به طوریکه مسئولان دانشگاه در مراحل اولیه ثبت نام از پذیرفته شدگان درخواست مدرک تاییدیه تحصیلی را دارند و خیلی از پذیرفته شدگان به دلیل عدم اطلاعات کافی از نحوه دریافت آن نتواسته اند ثبت نام خود را در دانشگاه انجام دهند . اما تاییدیه تحصیلی چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد ؟ این دو سوالی است که ذهن اغلب پذیرفته شدگان را به خود مشغول کرده است . با توجه به اینکه ارائه این مدرک به دانشگاه محل قبولی الزامیست و عدم تحویل آن به منزله ثبت نام ناقص بوده ، در ادامه به سوال پذیرفته شدگان در خصوص اینکه تاییدیه مدرک تحصیلی چیست و چگونه باید دریافت شود پاسخ داده شده است .

تاییدیه تحصیلی چیست ؟

داوطلبانی که قصد ترجمه مدرک تحصیلی یا ثبت نام در دانشگاه محل قبولی خود را دارند ابتدا باید صحت مدرک تحصیلی خود را با دریافت تاییدیه تحصیلی به دانشگاه و یا سازمان مربوطه اثبات کنند . تاییدیه تحصیلی عبارت است از پاسخی که در جواب استعلام از مدرک تحصیلی ( دیپلم ، پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ) فرد فارغ التحصیل ارائه می شود ، که بصورت یک نامه محرمانه توسط پیشخوان دولت از اداره آموزش و پرورش منطقه ای که فرد در آن تحصیل نموده گرفته شده و به دانشگاه محل قبولی دانشجو و یا دارالترجمه رسمی و یا سازمان استعلام گیرنده ارسال می گردد . بنابراین پس از اعلام نتایج کنکور سراسری ، هر دانشجو برای ثبت نام در مقاطع بالاتر ، ترجمه مدرک تحصیلی و یا استخدام در یک ارگان خاص در صورت نیاز باید ، نامه تاییدیه تحصیلی مقطع قبلی که در آن دانش آموخته شده را ارائه دهد . بنابراین افراد زیر باید نسبت به دریافت تاییدیه مدرک تحصیلی اقدام و آن را به سازمان مربوطه ارائه کنند :

دانشجویان جدیدالورود

افرادی که جهت ترجمه رسمی مدرک تحصیلی دیپلم و یا پیش دانشگاهی خود به دارالترجمه های رسمی مراجعه می کنند ، زیرا بدون دریافت تاییدیه تحصیلی ، تایید ترجمه توسط دادگستری و وزارت خارجه غیر ممکن است .

افرادی که به استخدام سازمان ها و ارگان های دولتی در می آیند .

مراحل و مدارک لازم برای دریافت تاییدیه تحصیلی

همانطور که گفته شد متقاضیانی که از طریق کنکور و یا ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری در دانگاهی پذیرفته می شوند ، برای دریافت و درخواست تاییدیه تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی باید به دفاتر پیشخوان محل سکونت و یا محل دریافت مدرک تحصیلی خود مراجعه کنند ، این عمل سبب تسریع در فرآیند ارسال تاییدیه تحصیلی به محل مورد درخواست فرد متقاضی می شود . دفاتر پیش خوان دولت به منظور استعلام مدرک تحصیلی یک سری مدارک را مد نظر دارند که فرد به هنگام مراجعه و درخواست باید نسبت به ارائه این مدارک اقدام کند . در این بخش به بررسی مدارک لازم برای تاییدیه تحصیلی پرداخته شده است :

مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت

ارائه کپی کارت ملی

ارائه کپی مدرک دیپلم/پیش دانشگاهی/کارشناسی/کارشناسی ارشد

ارائه فیش واریز مبلغ کارمزد تعیین شده از طرف پیشخوان دولت

ارائه تلفن همراه برای دریافت کد پیگیری

پر کردن فرم درخواست تاییدیه که توسط پیشخوان دولت در اختیار شما قرار می گیرد .



درصورتیکه مایلید مستقیما درخواست تائیدیه مدرک خود را تهیه نمائید به سایت زیر مراجعه نمائید

سامانه تائیدیه مدارک تحصیلی وزارت آموزش و پرورش